2 dager i Kraków/Pakkeliste

Før juls hygge i Kraków, som de fleste vet er jeg polsk,så en tur hjem må til, denne gangen tok jeg med meg jenta mi på 7år.



selv om Kraków er full av historie og er en av de eldste byene i polen så dro vi ikke for å jakte på krigshistorie eller andre voksne ting som er kjedelig, vi dro for å kose oss, spise go mat, sitte på kaffè og sladre, se litt av byen og shoppe litt.



Hotellet vi bodde på var midt i byen og het "kraków for you" fint og rent, ikke noe fancy ting,men koselig var det, veldig sentralt!!! det som er fint med Kraków er at du har gå avstand til det meste.





gamle byen er veldig koselig, men alt koster penger,skal du inn i maria kirka og bare se,så koster det,skal du dit å be så er det gratis, vi ble enig om at vi skulle se litt av byen og  hun ville  sitte på med hest og slede rundt i byen,kjempe koselig, jeg følte meg som Dronningen, når alle så på oss og hun syntes det var gøy, men det koster,først gikk jeg og spurte på engelsk hvor mye det kostet,selv om jeg kan flytende polsk så ville jeg bare sjekke om det blir prisforskjell...på engelsk så kostet det 200 zl, så gikk jeg og spurte på polsk og da fikk jeg det til 150 zl, det er en turist by,du må prute!!! det er ikke det at jeg er gjerrig men jeg vet at slikt er vanlig.  


Selv om jeg er en Silesianer og kommer fra sør-vest i PL så elsker jeg Krakow,jeg kan vandre timesvis i alle parkene og sitte på en benk og bare se på folk, det er gammelt og stødig arkitektur og du ser de rareste tingene over alt, som for eksempel dama som matet alle duene i parken, og det var MANGE duer der, for henne var det sikkert hverdagskost men vi måtte ta frem kamera og knipse, vi ser jo ikke duer på gata hos oss en gang!

Jeg anbefaler Kraków på det varmeste, ta en hopp on hopp off bus og få med deg det meste, det blir også arr. turer til saltgruver og konsentrasjonsleir,med en 7 åring blir det for mye, så kanskje når hun blir større ser vi det men ikke denne gang. 

Selv om Krakòw er ganske langt sør så betyr det ikke at det er varmt der, jeg sjekker alltid været dit jeg reiser, denne gang var det meldt -2 og ingen regn, så her er det jeg pakket.

Vi bestilte tur med Norwegian.no og hadde kun håndbagasje som var en sekk på 50L,så vi måtte pakke smart...

Da jeg dro hadde jeg på meg nesten alt jeg fikk bruk for, jeg hadde på meg ull undertøy,jeans ,marius genser, ulljakke, skjerf og store tunge vinter sko,og ikke minst ullvotter.

Dette må du ha med deg til Kraków i november/vinter:

  • ull singlet (hadde det på meg)
  • ulltrøye (hadde det på meg)
  • ull longs (hadde det på meg)
  • ull genser (hadde det på meg)
  • Jeans (hadde det på meg)
  • bomulls t skjorte 
  • pysj
  • skjerf, lue,ullsokker og votter (hadde det på meg)
  • ull jakke (hadde det på meg)
  • regnjakke
  • liten sekk for å ha med når du skal shoppe (det er upraktisk å bære flere poser og se byen samtidig)
  • litt finere overdel (for å pynte deg litt når du f.eks skal ut og spise og vil føle deg litt vel)
  • gode, gå sko, gjerne joggesko siden du vil gå noen tusen skritt per dag.
  • et par med truser og bh


Siden vi hadde med kun håndbagasje så var det flytende dette:

  • deo
  • tannkrem
  • såpe (siden jeg hadde med så lite undertøy så bruker jeg å vaske de med såpe om kvelden,morgen etter har jeg rent undertøy,slik sparer jeg litt plass)
  • shampo, ingen balsam,på tur trenger jeg ikke slik luksus ting, less is more!
  • sminkefjerner
  • bodylotion
  • kropps peeling (egentlig så er bodylotion og peeling helt unødvendig,men jeg elsker å ta meg et langt bad eller dusj etter flere timer ute)
  • maskara
  • øye/fuktighetskrem
  • parfyme (jeg har de på sånn små flasker à 5ml som du får kjøpt på ebay)
  • foundation
  • ansiktsmasker/peeling ( også en helt unødvendig ting,men etter en fly reise og kulde av en hel dag ute så er det litt deilig å dulle litt med seg,i PL kjøper jeg alltid ziaja sine, de selges i engangs pakninger og er små og greie å få plass til)
  • lanolin salve til lepper,et MUST!


annet jeg hadde med var:

  • hårbørste (føner hadde hotellet)
  • leppestift
  • rouge + kost
  • svamp til foundation
  • medisiner
  • øyebryns blyant
  • ladere til kamera,tlf etc
  • og ikke minst blad og strikketøy (du må alltid vente på flyplasser så da kan det bli noen runder)
  • tannbørste

Hva er viktigste for deg å ha med på tur i sekken?








Comments

Popular Posts